Techniek

Waar zijn de cijfers onder een verkeerslicht voor?

Limaro

Zijn die cijfers bij een verkeerslicht je nooit opgevallen? Logisch. Meestal kijk je alleen of het licht op rood of op groen springt. Maar ze staan er dus wel. Waarom?

Twee cijfers

De cijfers zijn een code om het verkeerslicht te herkennen. Gaat er een licht stuk? Dan kunnen de monteurs het snel vinden en repareren. Handig!

De code bestaat uit twee cijfers met een punt ertussen, zoals 2.3 of 5.1. Wat betekenen die cijfers precies? Verkeerslicht-deskundige Eric Oostvogels van DTV Consultants: 'Het eerste cijfer, voor de punt, laat zien bij welke richting het verkeerslicht hoort.'

Je telt daarbij vanaf rechts. Het verkeerslicht voor als je rechtsaf wilt, krijgt dus nummer 1. Het licht ernaast, voor rechtdoor, is 2. En het licht voor linksaf is 3.

Extra arm

Zijn er bij een kruispunt verkeerslichten aan alle kanten? Dan tel je om de hoek gewoon verder. Met de klok mee: 4 voor het licht naar rechts, 5 voor rechtdoor en 6 voor links, enzovoort.

‘Meestal gaat het aantal auto-verkeerslichten tot 12', zegt Oostvogels. 'Maar soms heb je een kruispunt met een extra ‘arm’. Dan zijn er dus ook meer lichten. Dan tel je verder met 13, 14, 15.'

Verkeerslicht

Foto: David Sánchez via Pexels

Uit elkaar

En het tweede cijfer in de verkeerslicht-code? ‘Soms heb je een verkeerslicht náást de weg. En ook nog een of twee bóven de weg, allemaal voor dezelfde richting', zegt Oostvogels. 'Die krijgen een extra nummer, om ze uit elkaar te houden.'

Zijn er bijvoorbeeld meer verkeerslichten voor rechtdoor met nummer 2? Dan heet het eerste licht 2.1, het tweede 2.2, het derde… Nou ja, je snapt het wel.

Speciale lichten

‘Er zijn ook nog speciale verkeerslichten voor fietsers, voetgangers, trams en bussen’, vervolgt Oostvogels. Die hebben net iets andere cijfers. 'De lichten voor fietsers beginnen bij 21. Die voor voetgangers bij 31. En de verkeerslichten voor bussen en trams gaan vanaf 41.’

Verder zijn er verkeerslichten met nummers zoals 101.2 of 201.1. ‘Kruispunten die dicht bij elkaar liggen, binnen 200 meter, krijgen honderdtallen', legt Oostvogels uit. 'De verkeerslichten op het eerste kruispunt krijgen een 100-nummer. Bij het tweede kruispunt komen 200-nummers enzovoort. Zo weet je dat die kruispunten bij elkaar horen.’ Verder is de nummering hetzelfde als bij andere verkeerslichten.

Leuk om op te letten. Maar niet te lang, anders sta je uren voor het stoplicht.

Beantwoord door Melanie Metz